marți, 21 decembrie 2010

Analize pe text

Probabil in viitor copiii nostri vor fi nevoiti sa faca si asa ceva... Doamne fereste!
 So, Blogul Dintii cuvinta:

Florin Peste feat
Mihaela Minune – 3 luni de senzatie"

Ce miracol si ce vraja
Stau cu gagica/gagiul pe plaja
Am chef de distractie
3 luni de senzatie
Dau o cheie la mertan
Si am plecat pe litoral
Mi-am pus plinul de benzina
Si in dreapta o blondina

Am mertanul de mult timp
Si-o blondina prototip
E a mea numai a mea
Si-mi petrec vara cu ea

Marea neagra e calduta
Blonda-i sexy si finuta
Ziua stau cu ea la soare
Noaptea o scot la plimbare
Comentariu literar:
Încă din primele versuri, autorul plasează acţiunea într-un mediu feeric .
"Ce miracol şi ce vrajă / Stau cu gagica/gagiul pe plajă"
Prin folosirea cuvintelor miracol şi vrajă, poetul ne trimite într-o lume magică, interzisă muritorilor de rând .
Efectul este completat de plasarea celor doi protagonişti pe plajă – trimitere directă la infinitul mării, care ar putea sugera şi iubirea nesfârşită, dar şi eternitatea . Nisipul ne duce cu gândul la scurgerea timpului, autorul reuşind astfel să îmbine prin folosirea unui singur cuvânt, atât infinitul cât şi perenul .
 
În următoarele două versuri, poetul doreşte să împace relativa bipolaritate dintre infinit şi peren.

"Am chef de distractie / 3 luni de senzatie"
 
Conştient de clipa fermecată pe care o trăieşte, autorul îşi avertizează ascultătorul (cititorul) că iubirea
nesfârşită, dragostea profundă, infinitultul, alfa şi omega, arde intens, asemeni razelor unei zile însorite de vară, comprimându-se în "3 luni de senzaţie" . Necuprinsul este asfel încadrat în limite foarte bine delimitate -
trei luni – iar profunzimea sentimentelor umane îmbracă forma senzaţiilor .
    Iubirea magică nu are suişuri sau coborâşuri . Aşa cum spune şi poetul, cuvintele de ordine în cazul unei asemenea iubiri sunt cheful şi distracţia alături de gagiu sau gagică .
    Folosirea cuvintelor nu este deloc întâmplătoare . Elementele de argou: gagiul, gagica vin să sugereze faptul
că cel care vorbeşte este un om asemeni nouă, care însă, conform preceptului biblic, şi-a pus în valoare, talanţii, reuşind să pătrundă într-o lume de vis .
    A doua strofă a cântecului descrie opulenţa de care se bucură eroul .

"Dau o cheie la mertan / Si am plecat pe litoral / Mi-am pus plinul de benzina / Si
in dreapta o blondina"
    „Merţan"-ul face trimitere la stilul de viaţă al marilor padişahi . Folosirea expresiei „plinul de benzină" nu
este deloc întâmplătoare . Ea ilustrează verticalitatea convingerilor personajului principal . El nu operează cu jumătăţi de măsură . Totul sau nimic pare a fi deviza după care se conduce .
    Noţiunea plin, are şi un sens metaforic . Ea prezintă maturitatea dragostei dintre cei doi, care tind spre
perfecţiune . Acest lucru este confirmat şi de termenii cu care este descrisă marea iubirea a personajului nostru . Fata cu care se iubeste eroul principal nu este o fată oarecare . Ea este o „blondină" – simbol al frumuseţii feminine, aşezate la dreapta bărbatului . Afirmaţia este întărită în versul al doilea din cea de a treia strofă .

"Am mertanul de mult timp / Si-o blondina prototip / E a mea numai a mea / Si-mi petrec vara cu ea"
    Hiperbola "blondină prototip" descrie în profunzime calităţile greu de egalat ale iubitei, ea fiind o fiinţă
unică . Prin folosirea unui termen tehnic pentru a-şi descrie iubita – "prototip" – autorul ne reaminteşte că dragostea lui este asemeni ţinuturilor exotice, fascinante dar încă neexplorate în profunzime, afirmaţia fiind întărită şi de plasarea poveştii în anotimpul de vară .
    Ultima strofă descrie actul de iubire dintre cei doi . În primele două versuri, ne este prezentată atmosfera
care domneşte între îndră gostiţi .

"Marea neagra e calduta / Blonda-i sexy si finuta"
    Iubirea se consumă în apa caldă a mării. Cristalinul mării descrie sentimentele celor doi iar căldura apei
descrie relaţia dintre ei . Dragostea dintre cei doi este imună la scurgerea timpului
"Ziuastau cu ea la soare / Noaptea o scot la plimbare"
    Succesiunea zi noapte nu poate perturba trăirile profunde alte tinerilor îndrăgostiţi, dar autorul lasă o
portiţă de ieşire din această idilă aproape perfectă . Folosirea termenului "noaptea" din ultimul vers avertizează cititorul că totul poate fi perfectibil, chiar şi iubirea, iar dacă peste iubirea dintre cei doi s-ar lăsa întunericul,
eroul va trece şi peste acest obstacol . Este vorba doar de 3 luni de distracţie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Parerea dumneavoastra conteaza!