vineri, 14 noiembrie 2008

Batalia "notelor mici" de rating

Asist in ultima perioada la un razboi media pe tema punctelor de rating. razboi purtat intre televiziunile care isi disputa telespectatorii interesati de subiectele politice (si nu numai) ale momentului. Ma refer aici la Realitatea, Antena 3, OTV si B1 (ordine aleatoare).

Sa luam ca exemplu urmatoarea situatie:

Pe blogul lui Victor Ciutacu apare urmatorul tabel reprezentind ratingurile emisiunilor de seara ale posturilor enumerate mai sus, mai putin B1 probabil dintr-un motiv intemeiat):


Ca o informatie suplimentara, ratingurile se refera la palierul orar pe care ziaristul Ciutacu il avea ca invitat la Antena 3 pe Tariceanu.

Acesta e doar un exemplu. Recent Radu Moraru cu al sau "Nasu'" de la B1 ne-a aratat intr-o emisiune ratingurile sale din seara precedenta (bineinteles cele mai mari) comparativ cu ale celorlalti "competitori"

In prima instanta, ca un necunoscator ce sint, ma intreb scurt: ce numar de telespectatori reflecta aceste puncte de rating: o suta, o mie, o suta de mii, un milion? Valorile din tabel sint prea abstracte. Iar razboiul in rating dintre televiziunile precizate mai sus nu ma intereseaza absolut deloc.
In al doilea rind (pentru ca probabil rating-ul asta aduce mai multa publicitate) ma uit si spun: pai Proteveu' si Acasa bat la fund pe toti ceilalti. Ba se mai baga si Prima intre ele. Ce sa inteleg atunci? ca exista doua tipuri de clipuri publicitare la tv: unul pentru posturile comerciale si unul pentru posturile de stiri? 
Trecem acum putin prin definitii:
Rating = raportul dintre numarul telespectatorilor la un moment dat si telespectatorii potentialicare au acces la un televizor
Cota de piata (share) = reprezinta distributia audientei intre mai multe canale de televiziune si este exprimata prin raportul intre telespectatorii care se uita la un anumit post de televiziune si numarul total al telespectatorilor care se uita la televizor in acel moment.
Publicitatea este targetata pe specificul posturilor (de ex., nu faci reclama la varice pe MTV-cum zice Cabral). Foarte corect.
Treaba e ca nu exista un anumit tip de publicitate targetat pe segmentul posturilor de stiri (tip Antena 3 sau Realitatea). De unde trag concluzia ca publicitatea pe care o vedem pe posturile comerciale apare si pe cele doua posturi.
Drept urmare, cinstit este sa comparam ratingul televiziunilor "razboinice"  cu al celorlalte posturi din acelasi target de publicitate.

In acest razboi al popularitatii, Realitatea a introdus un nou criteriu: "situarea site-ului televiziunii pe primul loc in topul cresterii pe trafic.ro"

Parerea mea sincera este urmatoarea: TELESPECTATORUL S-A SCIRBIT DE POLITICA. Probabil asta se va vedea in "ratingul" de la alegeri. Care dracu' mai are rabdare sa le asculte declaratiile? Stirile ProTV de la orele 5 si 7 le potolesc romanilor setea de stiri sau intimplari macabre. In rest se uita la filme, canale tip Discovery sau ramin blocati pe Elodia pina spre dimineata. Canale de stiri? Bleah....

2 comentarii:

Parerea dumneavoastra conteaza!